Op (ski)vakantie? Zo laat je je werk zonder stress achter

Ben jij iemand die de laatste dagen voor de vakantie nog als een gek aan het werk is om alles op tijd af te krijgen? Of raak je nu al gestrest over wat je bij terugkomst op het werk gaat aantreffen? Het kan anders, echt! Met dit werk-afbouw- en-opbouw-schema kun je met een gerust hart op vakantie en… kom je ontspannen terug!

Drie weken voor vertrek – meld je afwezigheid

Voorkom dat je op het laatste moment nog allemaal klussen krijgt die ‘echt af moeten voordat je op vakantie gaat’. Laat daarom je collega’s ruim van tevoren weten wanneer je afwezig bent. Dit kun je handig doen door je afwezigheid te vermelden in je digitale handtekening. Markeer daarnaast wat vrije momenten in je agenda in je laatste werkweek. Hierdoor weet je zeker dat je ruimte hebt om je werkzaamheden af te ronden en over te dragen.

Twee weken voor vertrek – start geen nieuwe klussen

Dit is de laatste week waarin je nog nieuwe grote klussen kunt starten. Vanaf volgende week moet je dat eigenlijk niet meer willen. De kans dat je dan vastloopt in tijd is namelijk groot! Heb je een collega die je werkzaamheden overneemt, begin dan langzamerhand met het overdragen van je taken. Vergeet niet om een collega te machtigen om je email te lezen als jij er niet bent.

Een week voor vertrek – beperk je eigen mails

Stuur zelf nu nog zo min mogelijk emails. Gemiddeld krijg je voor iedere verstuurde email maar liefst drie mails terug..! Dus, hoe minder berichten je kort voor je vertrek verstuurt, hoe minder je er ontvangt tijdens je vakantie.

Twee dagen voor vertrek – out of office aan

Zet je out of office twee dagen van tevoren aan (als dat in jouw functie kan natuurlijk!). Zo hoef je niet tot op het laatste moment alle binnengekomen mails nog even snel af te handelen. Geef in je tekst aan of de email wel of niet wordt gelezen en wanneer mailers weer een reactie van je kunnen verwachten. De meest gemaakte fouten en meer tips voor een goede out of office tekst vind je hier.

Laatste werkdag – agenda leeg houden

Houd je agenda de laatste werkdag zo leeg mogelijk om de laatste restjes weg te kunnen werken. Misschien lukt het je zelfs om ietsje eerder naar huis te gaan!

Eerste werkdag – rustig opstarten

Gun jezelf een rustige opstart. Laat je agenda de eerste (en als het lukt ook je tweede) werkdag lekker leeg. Zo kun je er op het gemak weer inkomen en een start maken met het lezen van je mails. Laat om dezelfde reden ook je out of office één of twee dagen langer aanstaan. Fijne vakantie en… fijne terugkeer!

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn