Wat je van je uitpuilende koffer kunt leren, om van een overvolle agenda af te komen

De vakantieperiode komt er aan. Leuk om eens te kijken naar de link tussen een uitpuilende koffer en een agenda die je amper ruimte geeft om adem te halen. Als je weet hoe je slimmer kunt bepalen wat je mee moet nemen op vakantie en wat niet, dan kan je dit ook toepassen voor het inplannen van je afspraken. En andersom natuurlijk!

Teveel bagage meenemen kost je als maar vaker geld omdat je moet bijbetalen voor overgewicht. Maar toch lijkt het vaak lastig te zijn om zo min mogelijk mee te nemen.

Wat is het belangrijkste dat je mee wilt nemen
Het geheim van een juist gevulde koffer? Bepaal van te voren de basis aan spullen die je mee wilt nemen. Dat zijn de spullen die je thuis ook dagelijks gebruikt en zaken als belangrijke papieren. Van je tandenborstel tot je sokken tot je paspoort. Heb je dan nog ruimte over, dan kun je dingen meenemen die leuk zijn om bij je te hebben. Dat ene leuke extra jurkje of een extra mooi boek. Alles waarvan je denkt ‘dat heb ik misschien nodig’ kun je wellicht het beste thuis laten. Dat blijken vaak spullen te zijn die je toch niet gebruikt. Kortom; bepaal eerst wat belangrijk is, dan wat leuk is en dan wat overbodig is.

Wat zijn de belangrijkste werkzaamheden in jouw functie?
Bij het plannen van je agenda gaat het vaak precies andersom. Als jij je agenda volpropt met zaken die eigenlijk niet tot je kerntaken behoren, dan zal je nooit toekomen aan de dingen die je wilt doen. Ik zal een voorbeeld geven. Van huis uit ben ik P&O adviseur. In die functie was ik ervoor verantwoordelijk om aan het begin van de maand een verzuim analyse te maken. Dit was zo’n standaard en vanzelfsprekend onderdeel van mijn werk dat ik het niet inplande in mijn agenda. Alleen, wat bleek nou? Vaak had ik mijn agenda in de 1e week van de maand zo vol staan, dat ik tussendoor geen tijd meer had voor de verzuimanalyses. Ik plande dus mijn kerntaak niet in. Niet slim!

Plan eerst wat je moet doen, daarna wat je wilt doen
Op het moment dat je eerst bepaalt wanneer je aan de slag wilt met de werkzaamheden die bij je functie horen (de ‘belangrijke’ spullen), kun je daarna zien of je tijd overhoudt voor andere dingen (de ‘leuke’ spullen). Blijkt dat je werkzaamheden doet die niet tot je functie behoren (de ‘overbodige’ spullen), stop daar dan ook mee! Ze kosten je alleen maar tijd maar leveren je niets op. Plan dus eerst je belangrijkste werkzaamheden in, net zoals je eerst je belangrijkste spullen pakt voor je vakantie. Heb je nog ruimte over, dan kun je het opvullen met andere klussen of leuke spullen!

Ik wens je een prettig gevulde agenda en alvast een fijne vakantie toe!

Wil je tips die er helemaal op zijn gericht om jouw agenda en daarmee jouw dagen slimmer en leuker te plannen?

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn