Zo krijg je wel antwoord op je email

Wil je snel antwoord op jouw mails? Pas dan deze email etiquette toe in je berichten!

Goede tekst onderwerpregel

‘Vraagje’. ‘Vergadering’. ‘Datum prikken’. Deze onderwerp teksten vond ik in mijn mailbox. Ik heb de berichten nog niet gelezen. Omdat ze me niet triggeren. Er spreekt geen enkele urgentie of prikkeling uit om ze te openen. Het zou anders zijn als er had gestaan ‘Vraag over project B, graag voor vrijdag even telefonisch contact’. ‘Graag voor morgen agendapunten aanleveren voor werkoverleg a.s. dinsdag’. Als jij concreet aangeeft wat je van de ander wilt is de kans veel groter dat je (op tijd) reactie krijgt!

Wees positief

Van klagen wordt niemand blij. Geef iets negatiefs een positieve draai. ‘Jammer dat je er gisteren niet was, je spontane ideeën hebben we echt gemist. Laat je het de volgende keer vooraf weten als je niet kunt komen?’.

Wees duidelijk

Vage teksten nodigen uit tot niets doen. Geef daarom duidelijk je doel aan zodat mensen daarop kunnen reageren. Zoals: ‘Wil je ons met tijd of geld sponsoren om de borrelavond van volgende week vrijdag rond te krijgen?’.

Niet te kort, niet te lang

Zijn je e-mail berichten te kort of te lang, dan roepen ze alleen maar vragen op of worden ze niet gelezen. Zorg dus voor de juiste email lengte die uitnodigt om te lezen en te beantwoorden!

Tips over de ideale email lengte? Die vind je in dit artikel.

Mooie (werk)dag,

Vond je dit een inspirerend artikel? Leer nog meer in deze workshop:

Vind je dit artikel interessant? Deel gerust!:

Email
Facebook
Twitter
LinkedIn